De Toermalijn is een vrijeschool voor basisonderwijs, met als basis het antroposofisch mensbeeld van Rudolf Steiner. We gaan uit van de mogelijkheden en het eigene van ieder kind, met eigen talenten, drijfveren en belangstelling. Ons onderwijs is erop gericht de kinderen te stimuleren op zowel cognitief, kunstzinnig, fysiek als op sociaal-emotioneel gebied, zodat zij hun talenten tot ontwikkeling kunnen brengen en kunnen opgroeien tot evenwichtige mensen.
Leren met hoofd, hart en handen
In de praktijk betekent dit dat naast de gewone vakken als rekenen, taal en lezen, er een groot aanbod is van kunstzinnig en ambachtelijk onderwijs, met vakken als schilderen, muziek, toneel, natuur en techniek, handvaardigheid, handwerken en gymnastiek. Op De Toermalijn zien wij deze leerstof als een middel om tot ontwikkeling van het kind te komen.
Wat willen we het kind meegeven?
Klassen in plaats van groepen
Op de vrijeschool spreken we over klassen en niet over groepen zoals op de reguliere basisschool. De kleuterklassen zien we als voorbereiding op de lagere school. Daarom beginnen we pas na de kleuterklas en heet groep 3 op de vrije school klas 1. Klas 6 is de laatste klas van het basisonderwijs op de vrijeschool. Op het voortgezet onderwijs van de vrijeschool wordt er wel weer doorgeteld. De brugklas is klas 7.
Het begrip “vrij”
Het begrip vrij betekent niet dat het er op school vrij aan toe gaat. Tijdens het ontstaan van het vrijeschoolonderwijs werd met ’vrij’ bedoeld dat de vrijescholen onafhankelijk van overheidsbemoeienis waren. Nu, een eeuw later, is er heel wat veranderd. Tegenwoordig is het vrijeschoolonderwijs ook door de overheid geheel geaccepteerd als onderwijsvorm en voldoen we aan alle eisen die in Nederland aan het onderwijs gesteld worden.
De Toermalijn en de antroposofie
De vrijeschool is begin vorige eeuw ontstaan, geïnspireerd door de antroposofische levensvisie en de pedagogische inzichten van Rudolf Steiner (1861-1925). De kern van de pedagogische inzichten van Rudolf Steiner is zijn opvatting over de ontwikkelingspsychologie van het kind. Hij vond onder andere dat de lesstof in overeenstemming moet zijn met de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt en aan moet sluiten op de behoeften van het kind. Op de Toermalijn zijn de antroposofische uitgangspunten en de vrijeschool pedagogiek van Rudolf Steiner belangrijke inspiratiebronnen.
Inspirerend onderwijs
Ons onderwijs sluit zoveel mogelijk aan bij de leeftijdsfase van het kind. In onze visie maakt een mens ontwikkelingsfasen door die te onderscheiden zijn in periodes van zeven jaar. Elke ontwikkelingsfase vraagt een andere pedagogische aanpak. Jonge kinderen vragen ander onderwijs dan oudere kinderen en vice versa. Een kleuter ontdekt de wereld spelenderwijs. Een basisschoolkind is zich al veel bewuster van zichzelf en de wereld om zich heen. In het onderwijs integreren we de ontwikkeling van het denken (hoofd), het voelen (hart) en het willen (handen). Door deze drie gebieden te combineren in ons onderwijs, ontwikkelen kinderen zich als gehele mens.
Talenten ontdekken en ontwikkelen
We gaan uit van de mogelijkheden en het eigene van ieder kind, met eigen talenten, drijfveren en belangstelling. Ons onderwijs is erop gericht de kinderen te stimuleren op zowel cognitief, kunstzinnig, fysiek als op sociaal-emotioneel gebied, zodat zij hun talenten tot ontwikkeling kunnen brengen en kunnen opgroeien tot evenwichtige mensen.
Levensbeschouwing
Het onderwijs op De Toermalijn is gebaseerd op de christelijke cultuur, maar de school hangt niet een religie aan. Door het onderwijs met eerbied voor de natuur en voor de wonderen van de mensheid en de aarde te geven, werken we aan levensbeschouwelijke vorming. In de periodelessen en in de vertelstof komen verschillende (wereld)religies aan bod.